Vijftig tinten grijs

19 september 2015 - Trondheim, Noorwegen

Voor de dirty minds onder ons...nee, het is niet zo kinky als het klinkt. Hoewel het zonnetje zich af en toe, bij wijze van uitzondering, van zijn beste kant laat zien, ontdekken we Noorwegen vooral gehuld in eindeloze grijstinten.

Vrijdag is een reisdag. In 7 uur treinen we van Oslo naar Trondheim. 's Ochtends is het nog even spannend of het allemaal gaat lukken vanwege een seinstoring, maar behalve een kleine vertraging op het eerste traject verloopt de reis voorspoedig. En wat een mooie rit! Treinen blijft voor mij de ultieme manier van reizen. Terwijl het landschap aan me voorbij raast en niets moet, kan ik mijn gedachten de vrije loop laten en genieten van het onderweg zijn en al het moois dat op deze manier mijn pad kruist.

En als zo vaak op dit soort momenten kan ik het niet helpen dat er langzaam aan een heel fout deuntje in me opkomt...."we zijn sinds gisteren op reis, niet naar Helsinki of Parijs maar naar de plek van onze dromen.....". Kinderen voor kinderen zou voortaan met een waarschuwingslabel moeten komen wat mij betreft. Maar ook dat mag de pret niet drukken. Pas nu heb ik echt het gevoel in Noorwegen te zijn. De zon schijnt en we reizen langs prachtige meren en landschappen waar fel groen en herfst geel naast elkaar te vinden zijn. Achter het raam stijgt de temperatuur en al snel zit ik nog maar in mijn hempje met het gevoel dat het buiten 35 graden is.

Als we in Trondheim aankomen gaan we eerst naar ons fijne, schone hostel buiten het centrum. Ondanks de aanhoudende fikse regen maken we een eerste wandeling door het stadje. We komen in een grote, brede winkelstraat zonder charme en zijn nog niet onder de indruk. Na verloop van tijd zijn we wel even klaar met de aanhoudende buien en we houden ons gestruin voor gezien.

De volgende ochtend ontbijten we in het hostel en gaan daarna op pad. We hebben een plattegrond gevonden met een mooie wandeltocht en besluiten deze met enige aanpassingen te lopen. We struinen langs de prachtige gekleurde pakhuizen aan het water. Voor mij absoluut het beeld wat ik had bij Noorwegen. We kunnen er maar geen genoeg van krijgen. Onze volgende highlight is de Nidarosdomen. De meest noordelijke Gotische Kathedraal, met een prachtige rozetraam. Zeker een bezoekje waard.

Hierna laden we ons even op en als Anita de museumshop leeggekocht heeft gaan we weer op pad. We wandelen over de Gamle Bybro, de brug naar het oude stadsgedeelte. Daar wachten ons gezellige straatjes met kleurige huisjes.

Na een lekkere lunch wagen we ons aan de klim naar Kristiansten festning. Niet dat de burcht ons zo trekt maar we verwachten een fenomenaal uitzicht over de stad en dat blijkt geheel terecht! Ondanks de donkere wolken is de klim de moeite meer dan waard en vele foto's verder gaan we pas weer terug naar beneden.

Als laatste stop lopen we naar de Skansen Gjestehavn, wederom voor het uitzicht en wederom worden we niet teleurgesteld. Waar aan de ene kant de donkere regenwolken ons uitzicht beperken, breekt een paar meter verder de zon door en dat alles komt samen in een mooie dubbele regenboog. Hierna hebben we onze kilometers voor vandaag wel gemaakt en hebben we alleen nog behoefte aan warme thee en wat te eten. Morgen staat ons weer een trein dag te wachten.....