In a nutshell....of hoe we bijna vijftig tinten blauw kleurden

21 september 2015 - Bergen, Noorwegen

In twee dagen tijd leggen we vele kilometers af, kriskras door Noorwegen. Op zondag reizen we terug naar Oslo met de sneltrein. Waar we op de heenreis genoten van een fraai landschap en vele stops in kleine dorpjes met nauwelijks een perron en slechts een paar gebouwtjes is de terugreis gevuld met minder stops maar een zo waar nog mooiere route! We bereiken het hoogste punt tot dan toe op 1016m en zien de eerste besneeuwde toppen. Terwijl we eindeloos 'oehen' en 'aahen' denken we nog dat dit wel eens de mooiste treinrit van onze trip zou kunnen zijn.....goh, we hadden ons niet sterker kunnen vergissen!

Aangekomen in Oslo settelen we in het hostel en trekken er vervolgens nog snel even op uit om voor de zon onder gaat, Oslo vanuit een ander perspectief te bekijken. We pakken de metro naar Holmenkollen, vanaf waar we een waanzinnig uitzicht hebben over de stad en het Oslofjord.

De volgende ochtend moeten we op voor de zon zich überhaupt heeft laten zien. Om 6.25 zitten we in de trein voor onze tocht van vandaag 'Norway in a nutshell'. Een nogal toeristische route die ons de diversiteit van Noorwegen laat zien. Al tijdens de eerste treinrit, die ons van Oslo naar Myrdal brengt, komt het hele scala voorbij: de meest heldere blauwe wateren (echt, echt heel helder blauw), watervallen, besneeuwde bergtoppen, felgroene grasvelden, begroeide bergen, gesteente en gletsjers. We bereiken een nieuw hoogtepunt letterlijk en figuurlijk. We bereiken 1222m hoogte en de rit overtreft absoluut onze treinreis van de dag ervoor!

We stappen in Myrdal over op een charmant klein boemeltreintje dat ons weer bergafwaarts brengt naar het dorpje Flåm met een tussenstop bij een prachtige waterval. De trein piept oncomfortabel hard bij ieder van de 19 tunnels die we door rijden en in de coupé zijn we omringd door wel erg luid kakelende toeristen waardoor het idyllische gevoel een tikkie wordt verstoord maar we sluiten ons ervoor af en genieten van de rit.

Hierna hebben we tijd voor een lunchpauze in het dorp vanaf waar we later weer verder reizen met de boot. Een boot die ons op een twee uur durende tocht door de Noorse Fjorden brengt. Voor de gelegenheid hul ik me in mijn maximale aantal laagjes. Wat ben ik blij dat ik ze nu bij heb! Anders had ik het verdomd koud gekregen! Terwijl dit mijn lichaam nog wel soort van warm houdt waren handschoenen en een muts toch best een leuke bonus geweest, want de gevoelstemperatuur is drastisch gedaald. Mijn neus is koud, mijn lippen spontaan gebarsten. Wat een contrast met de rest van onze reis.

We warmen ons nog wat extra met een bakkie koffie maar verder is het vooral genieten van het adembenemende uitzicht. En god wat zijn we blij dat het uitgerekend vandaag in ieder geval wel droog is! Wat jammer dat ook aan dit gedeelte een einde moet komen als de boot aanmeert in Gudvangen. Vanaf daar brengt een bus ons naar Voss. Terwijl ik denk dat dit meer een noodzakelijk ritje is om bij het volgende treinstation te komen, blijkt ook dit gedeelte van de reis ook nog echt wat toe te voegen. De buschauffeur bereidt ons voor op een 'rollercoaster by bus' wanneer we beginnen aan de afdaling langs een 13tal bijzonder steile, scherpe haarspeldbochten. Deze achtbaan maakt af en toe een stop om ons nog even tijd te geven een foto te maken en uiteindelijk is dit ritje dan ook nog de slagroom op de taart.

Het laatste stukje doen we weer met de trein en omdat de zon al onder is gegaan valt er van het uitzicht niet meer te genieten. Maar wat een dag hebben we gehad. We hebben daadwerkelijk het gevoel dat we de diversiteit en schoonheid van Noorwegen vandaag in een notendop hebben kunnen ervaren. Natuurlijk hadden we hier nog veel meer van willen verkennen maar wat hebben we al ongelofelijk veel mogen zien en wat voelen we ons weer enorm verrijkt. Onze oren hebben het vandaag zwaar te verduren gehad met de steeds wisselende hoogtes en eindeloze hoeveelheid tunneltjes maar we zijn blij!

Bergen is voor vandaag ons eindstation en morgen gaan we dit verder ontdekken....