Please, don't kiss the frog!

23 september 2015 - Bergen, Noorwegen

Onze dag Bergen is vooral een hele relaxte. We hoeven niet extra vroeg op en het weer is super. We ontbijten lekker in het cafeetje onder het hostel en struinen naar de stad. Onze siteseeing tour verandert al snel in een shopochtend terwijl we langs de houten pakhuisjes slenteren met talloze winkeltjes. Van souvenirswinkeltjes tot designwinkeltjes.

Terwijl we lekker snuffelen vliegt de ochtend om en we eindigen voor de lunch op een terrasje, lekker in de zon! We worden bediend door een geboren en getogen Antwerpenaar en als we onze buikjes rond gegeten hebben maken we ons klaar voor een tramtochtje naar boven om uit te kijken over Bergen. In slechts een paar minuten zijn we boven waar we inderdaad een fraai uitzicht hebben. We besluiten nog wat te wandelen boven op de berg. Al op het eerste pad worden we gewaarschuwd voor aanwezige babydinosauriërs en kokende heksen. We volgen braaf de bordjes tot ik een te leuk paadje zie om te beklimmen en we verlaten de 'gebaande paden'. Het levert ons een heerlijke klim naar boven op, waar de berggeit in mij heel blij van wordt. We pauzeren en luisteren naar de fluitende vogeltjes, terwijl een bordje mij vraagt geen kikkers te kussen. Nou, dan maar zonder prins terug naar Nederland!

Nadat een goede wandeling pakken we het trammetje weer naar beneden. We lopen nog een rondje door de stad langs een paar kerkjes en historische gebouwen en eindigen op een heerlijk terrasje en doen ons te goed aan pale ale. Een mooie afsluiting van onze laatste avond!

Onze laatste ochtend is aangebroken. We treinen naar Oslo om vanaf daar terug te vliegen naar Nederland. In de trein overdenk ik de reis. Wat een bijzondere trip weer...

Ik heb een van de meest schitterende treinroutes van mijn leven afgelegd, door Fjorden gevaren, gletsjers aanschouwd, ben natgespat door een prachtige waterval, gevallen voor de charmes van Trondheim, heb mogen genieten van de mooiste uizichtpunten over Oslo, Trondheim en Bergen, rendier verorberd, belachelijk dure biertjes gedronken en heerlijk gewandeld door de prachtige natuur. Ondertussen ben ik totaal verregend, bijna bevroren en smolt ik zo'n beetje in de brandende zon.

De verhalen waren minder sappig omdat er dit keer weinig excentrieke figuren ons pad gekruist hebben, maar de reis was er niet minder mooi om en bovenal zit ik nu op het vliegveld te denken dat ik absoluut niet naar huis wil!

1. Harm:
    23 september 2015
    Leuk weer en genoten van je schrijfstijl
    En voor straks welkom thuis!