Van een stukje India tot een stukje Nederland.....

21 mei 2015 - Melaka, Maleisië

Als de wekker om 8u gaat kost het me best een beetje moeite om eruit te komen. Na de lange dag van gisteren ben ik moe. Ook Sarah slaapt door haar wekker heen dus ons ontbijt wordt gewoonweg wat later. Ondertussen probeer ik een richting te bepalen voor de rest van mijn trip. Als Sarah zover is gaan we buiten de deur ontbijten bij een Indiaas tentje dat ik gespot heb en beginnen we onze dag goed met verse roti canai met banaan en chai latte. Maleisie is vooral een fusion van o.a. Malay, Chinees en Indiaas. De kwaliteit van het Indiaas eten is hier dan ook waanzinnig goed!

Ik besluit dat ik geen zin heb om me naar een andere bestemming te haasten en plak er nog een nacht aan in KL. We spreken af vandaag een relax dag te doen en morgen samen naar Melaka te gaan. Sarah zal dan 's avonds terug gaan naar KL om vrijdag haar vlucht naar Bali te pakken en ik blijf in Melaka.

We gaan terug naar het hostel en ploffen neer in de lounge ruimte, ik regel bustickets en een hostel in Melaka. We besluiten vandaag in Indiase sferen te blijven en gaan voor de lunch richting Brickfields. We ploffen neer in een Indiaas restaurantje waar we lassi drinken en ik een curry met aardappel en erwten eet en Sarah een dahl.

Als we uitgegeten zijn willen we toch nog wen klein wandelingetje maken langs Kampung Baru. Een dorpje in de stad als het ware. De kleine kleurrijke huizen steken af tegen de achtergrond van de moderne hoogbouw. Hier vinden we originele houten Malay huisjes op poten. We spotten een enkele andere tourist maar het lijkt vooral een erg rustig en relatief onontdekt stukje stad.

Als we moe gelopen zijn gaan we terug naar de hostel voor een snelle douche en ik doezel een klein half uurtje weg. We gaan nog een keer de deur uit om de tickets te printen en ploffen daarna lekker neer op het dakterras.

De wekker gaat om 7u, ik check uit en na een snel ontbijt gaan we op weg naar Melaka. Na een busrit van 1,5u komen we op het centraal station aan waar we overstappen op een plaatselijke bus. Ik check in in het hostel, wat voor de jongen die me opvangt best een ingewikkelde opgave lijkt maar die hij uiterst zorgvuldig uitvoert. Hij is duidelijk niet de allerslimste maar neemt de gastvrijheid zeker serieus. Ik vind het enorm aandoenlijk en kan een glimlach niet onderdrukken.

Als we enige tijd later buiten staan gaan we het dorp verkennen. We struinen door de smalle straatjes van het Chinatown van Melaka met talloze leuke winkeltjes en tempeltjes die we induiken. Als onze magen beginnen te rammelen besluiten we de restauranttips van het hostel te benutten. We belanden in een leuk tentje waar een salade bestellen om te delen. Een ware smaakexplosie aan specerijen waar we heel enthousiast van worden.

Na deze oppepper lopen we verder door het stadje en bekijken de Nederlandse invloeden in de vorm van het 'stadthuys' waar we getuigen zijn van een fotoshoot. We wandelen langs het water en het molentje en maken een boottochtje over de rivier. Even lekker uitwaaien en genieten van het prachtige uitzicht. De boottocht gaat helemaal langs Kampung Morten. Een Malay wijkje vergelijkbaar met Kampung Baru.

Na de boottocht lopen we nog even langs Porta de Santiago waar we even gaan zitten op een steen. Luisterend naar de straatmuzikant en kijkend naar de mensen. We struinen wat verder en mogen ook nog getuige zijn van een opname van een commercial in een straatje naast het stadthuys. Als we behoorlijk gaar zijn, besluiten we dat we toe zijn aan ons laatste gezamenlijke biertje. We ploffen neer in een winkel/cafeetje aan de rivier waar we nog even verder kletsen, een bruid en bruidegom zien poseren voor een fotoshoot en ik op het hart gedrukt krijg dat ik toch echt in augustus naar Edinburgh moet komen om samen met Sarah 'het' festival van de stad te bezoeken! Ik wacht met Sarah op haar bus en we nemen afscheid.

Ik struin nog een beetje door de straatjes tot ik echt moe ben. Een lekker douche en even liggen, bloggen etc. Morgen maar weer een relaxte dag, wat laatste dingetjes bekijken die ik hier wil zien en bedenken hoe mijn reis verder moet gaan....