Van de Schreeuw tot de schreeuwlelijk

16 september 2015 - Oslo, Noorwegen

Scandinavie roept stiekem al heel lang vanwege de prachtige natuur maar heeft het nog wel eens af moeten leggen tegen verdere, exotischere bestemmingen. Nu is het dan eindelijk zo ver...Noorwegen we komen eraan!

We hebben een late vlucht en verblijven daarom de eerste nacht bij een hostel in de buurt van het vliegveld. Het zit ons behoorlijk mee: we vliegen op tijd, vinden razendsnel onze bagage en alles is zo duidelijk aangegeven dat we totaal niet hoeven te zoeken naar de shuttlebus die ons naar het hostel brengt. Aangekomen treffen we een klein maar fijn kamertje aan. Terwijl ik nog even maal, valt Anita als een blok in slaap.

De volgende ochtend gaan we na het ontbijt richting de stad. We besluiten onze bagage op het station achter te laten en later op te pikken. We beginnen aan een stadswandeling met als eerste stop het operahuis, dat we op zichzelf niet echt mooi vinden maar die ons, na een klim naar het dak, wel al een beetje uitzicht geeft over de stad die we op het punt staan te ontdekken.

We vervolgen onze tour en nemen een koffiebreak bij de 'Basarhallene'. Wanneer we de route weer oppakken komen we al snel in een bouwput terecht en we wijken enigszins af van de route. Ons oog wordt getrokken door het 'National Theatret' en vervolgens door het 'Slottet'. We zijn bijna boven als we bedenken dat onze magen toch te hard rammelen om door te lopen. We stoppen vlakbij voor de lunch. Een lunch die Anita bijna fataal wordt door hazelnoot in de specerijenmix. Gelukkig proeft ze het direct en kunnen we erger voorkomen.

We lopen terug naar het 'Slottet' om vanaf daar ook te kijken naar een hostel waar we ons oog op hebben laten vallen. Helaas zit het vol dus we vervolgen onze zoektocht. Na het nodige gepuzzel en gezoek vinden we een appartementje waar we terecht kunnen voor deze avond en boeken we een hostel voor de avond erna. Met nog steeds een deel van onze middag over besluiten we de 'Nasjonal Galleriet' te bezoeken. Het museum dat onder meer de laatste 'Schreeuw' van Munch huisvest. Het is eigenlijk geen heel groot museum maar zeker de moeite waard met een aantal erg mooie werken uit de Noorse schilderkunst.

We eindigen de dag met een Noors maaltje van zalm voor Anita en rendier voor mij. Terwijl we lekker genieten van een koud Noors biertje wordt de charmante ambiance van het tentje een beetje verstoord door een straatmuzikant die schreeuwen voor zingen aanziet en dat doet hij met volle overgave! Het enige wat deze schreeuwlelijk uiteindelijk het zwijgen oplegt zijn de aanhoudende fikse regenbuien.

De regen blijft ons nog even vergezellen op onze tocht richting ons appartementje. De verhuurder heeft al laten weten dat het kantoor vanaf 20u gesloten is, dus tegen de tijd dat wij arriveren moeten we de sleutel bij de 7/11 op de hoek ophalen. Een opmerkelijke constructie maar het werkt! Het appartementje zelf ziet er netjes uit maar we moeten wel concluderen dat het overal verkondigde rookverbod een enigszins recente ontwikkeling zal moeten zijn aangezien de lucht nog behoorlijk aanwezig in de ruimte is en er een duidelijk brandplek in het matras van Anita zit. Het geeft me flashbacks naar mijn o zo Amerikaanse motel in Glenwood waar ik bij gebrek aan beter een nacht doorbracht. Met even flink doorluchten voelt het al wat beter.

Terwijl ik probeer te slapen lijkt het rendiertje nog ergens door mijn maag te huppelen. Hij blijft zitten waar ie zit maar ik voel me niet heel lekker en kan moeilijk in slaap komen.