Niets dan respect! - a.k.a. op de overwinning

22 september 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Op zondag worden we voor het eerst wakker in onze tent-cabin midden in Yosemite National Park. Als we naar buiten stappen zien we pas waar we terecht zijn gekomen en onze kin hangt ongeveer op onze fraaie wandelschoenen! We zitten er echt middenin! Omringd door de grote jongens van Yosemite, vlak bij de half Dome!
We hebben gereserveerd inclusief ontbijt en voor het eerst is dit een 'hotelontbijt' dat zijn geld waard is. Ik neem een 'pancake bundle' wat wil zeggen pancakes, ei en vlees naar keuze en Anita toast en ei. Een enorme maaltijd maar een goede basis voor een hike!

Hoewel mijn ambitie de half Dome is, weet ik dat het iet wat te ambitieus is om 5000ft te stijgen in 10 a 12 uur zonder training. Dus ik besluit deze trip genoegen te nemen met wat kleinere hikes. We besluiten de eerste dag rustig te beginnen met een kleine 'moderate' hike met slechts 400ft stijging. Al lopende pakken we het toch wat grootser aan. De hike gaat over in 'strenuous' hike met 1000ft stijging. We klimmen naar de top van Vernal Falls. Een waterval die nu maar klein is maar ondanks dat nog tot grootse dingen in staat. Als de zon meewerkt levert dit een bijzonder mooie regenboog op en een adembenend totaalplaatje. Bijna aan de top verandert onze klimtocht over rotsblokken in een smaller pad vlak langs een afgrond. Natuurlijk zit er een hek voor maar dit uitzicht is weinig geruststellend voor de mensen met hoogtevrees onder ons. We wetenn iet wat er om het hoekje zit maar hebben het gevoel bijna het eindpunt bereikt te hebben. We besluiten dat ik even 'verken' en Anita een teken geef om wel of niet door te gaan. Na het smalle pad komen we op een brede vlakte dus dat zit goed. Ik loop een stuk terug en hoogtevrees of niet Anita gaat het pad over! Bikkel! Niets dan respect.

Na een pauze besluiten we terug te lopen, we hebben 1000ft stijging behaald en een supermooie tocht gemaakt. Bovendien wordt het tijd voor een lunchpauze.
Uiteindelijk zitten we pas rond half 3 aan de lunch en toosten op Anita's overwinning.

Na de lunch gaan we naar de bookstore en vervolgens pakken we de shuttlebus naar een uitzichtpunt waar we het mooiste zicht op Half Dome hebben en op Yosemite Falls. Hierna vinden we het genoeg voor de dag, douchen lekker en ploffen neer in de guest lounge. We maken plannen voor de volgende dag en na het eten rollen we moe maar voldaan ons bed in.

Maandag is alweer onze laatste dag in Yosemite. We gaan voor nog een mooie hike naar de Upper Yosemite Falls tot aan Colombia Rock. Weer eentje in de categorie 'strenuous': 1000ft stijging op een 2 mile tocht. Te doen in 2 a 3 uur. Deze hike is qua pad nog lekkerder om te lopen en inderdaad een flinke klim. We lopen hem in 2 uur uit en wat een uitzicht!

Deze keer hebben we lekkere broodjes bij en na de wandeling ploffen we neer. Eenmaal bijgekomen nemen we de shuttle om naar El Capitan te gaan. Een andere fenomenaal graniet gesteente en een klimmersdroom! Tot slot willen we Yosemite ook nog op de fiets ervaren en huren er een paar. Met de wind in ons haar genieten we van dit nieuwe perspectief, maken nog meer foto's, zien we hertjes eten en ik rij bijna een eekhoorn aan.

Aan het eind van de dag trakteren we onszelf op een flesje wijn waarmee we neerploffen in de guestlounge en nagenieten van al het moois wat we gezien en gedaan hebben de afgelopen dagen.

1. Harm:
    24 september 2014
    Wormerveer: 23:55,werkend in een nachtdienst lees ik jullie reisverslagen! Spannend en wat ben ik trots op mijn dochter,nu kan ze een keer met mij mee de Zaanstreek fotograferen vanaf de fabriek 36 meter hoog moet lukken.
    Lady`s veel plezier tijdens jullie States Trip

mvg Harm