Muir Woods: de achtertuin van San Francisco en Teddy's avonturen

20 september 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Donderdag is de dag de we SF uitgaan om wat leuke dingen te bekijken. We hebben ons opgegeven voor een tour naar Muir Woods en Sausalito.

Volgens de planning vertrekken we om 9.00u vanaf het kantoor van de touroperator. Waar we ons om half 9 moeten melden. De avond ervoor zoeken we onze busroute op zodat we zeker op tijd zullen zijn. Tegen de ochtend ben ik natuurlijk alweer vergeten om welke haltes en lijnen het ook alweer ging dus voer snel een nieuwe zoekopdracht uit. We voeren onze ochtendroutine uit en gaan op pad. Voor de deur stappen we op de eerste bus, we zijn ruim op tijd en het loopt gesmeerd tot we bij de eerste overstap komen. De route die ik de dag daarvoor uitgezocht heb bestond uit twee bussen het blijkt dat de route die ik vanochtend gevonden heb uit drie bussen bestaat en een minder fraaie verbinding is. Per ongeluk pakken we een 'L' (limited) lijn in plaats van een gewone en vanaf daar gaat het bergafwaarts. Deze lijn stopt minder vaak waardoor we niet bij de juiste halte uit kunnen stappen. We moeten teruglopen en vervolgens de juiste halte zien te vinden voor de volgende bus. Net nu we denken dat we doorhebben hoe dat werkt blijkt dat toch niet alle busnummers vermeld staan. Met een beetje hulp van een vriendelijke vreemdeling komen we er toch uit. Dan is het alleen nog wachten op de bus.
Uiteindelijk komen we om drie voor negen binnengestormd bij de touroperator: nog net op tijd!

Onze bus rijdt ons naar Muir Woods: een van de nationale monumenten. De reis daar naartoe gaat over de beroemde Golden Gate Bridge. We kijken elkaar even aan: ja, we rijden echt over de Golden Gate Bridge! Na de brug volgt nog een rit vol bochten, bergop- en bergafwaarts. Als we aankomen hebben we ongeveer een uur en een kwartier. Dit blijkt nog best krapjes maar het bezoek aan het park is zeker de moeite waard. Ook hier is het druk met toeristen die om de beurt dezelfde 'originele' foto willen laten maken van zichzelf op specifieke plekken. Het park heeft een paar hikingtrails buiten het 'gebaande pad' maar hier hebben we helaas niet genoeg tijd voor.

Na een mooie wandeling gaan we terug naar de bus die ons naar Sausalito brengt. We blijken daar alleen heel weinig tijd te hebben, dus we eten alleen wat, lopen op en neer door de hoofdstraat en gaan dan terug met de bus naar San Francisco.

We hebben de middag nog geheel 'vrij' en omdat we ons hapje in Sausalito nog niet echt vullend vonden besluiten we eerst onze lunch af te maken. We belanden in een klassieke jaren '50 diner compleet met mini jukeboxen, serveersters en koks met witte hoedjes en pakjes en een waslijst aan milkshakes om te bestellen. We wanen ons op de set van Grease! We vullen onze maagjes terwijl we bedenken wat we 's middags willen gaan doen. Twee musea hadden onze aandacht en we besluiten het Cartoon Art Museum te kiezen. We hoopten nog even met de Cable Car te gaan maar deze blijkt buiten dienst dus we besluiten langs de pieren te lopen als makkelijke route richting museum.

We eindigen bij de 'Ferry Building' en besluiten daar nog even rond te lopen. Dit is niet alleen de opstapplek voor een aantal ferry's maar heeft ook een bruisende 'marketplace' met fantastische restaurantjes, barretjes, winkeltjes etc. Na een paar mooie kiekjes lopen we door richting museum. Tegen de tijd dat we er bijna zijn begint de vermoeidheid bij beide een beetje toe te slaan. We nemen een koffiestop en als we bijgetankt zijn duiken we het museum in.

Het is een klein museum met een tentoonstelling rond de ninja turtles, werk van vrouwelijke striptekenaars en wat algemene werken. Helaas is het van alles maar een heel klein beetje dus krijgen we niet echt een totaal overzicht van de geschiedenis maar zien zeker een paar leuke werken!

Tegen de tijd dat we uit het museum stappen is het al half 5/kwart voor 5. We zijn moe en besluiten de bus terug te pakken. Als we thuis komen worden we begroet door Teddy maar duidelijk minder enthousiast dan normaal.
Hij lijkt een beetje van slag, is trillerig en plast in de gang. Waarvan hij vervolgens nog meer van slag van raakt en gaat zich verstoppen in de kast. Ondertussen ruimen we het op en vragen ons af of hij zich wel goed voelt. Na een paar minuten komt hij naar buiten en gaat bij de deur zitten. Tijd voor actie: Teddy moet naar buiten. Hoe graag hij ook wil, hij vindt het maar niks om zijn riempje om te krijgen. Met een beetje moeite lukt het me alsnog en terwijl ik mijn schoenen aan doe en Anita de riem geef is Teddy al niet meer te houden. En zo vindt er een historisch moment plaats: Anita laat voor het eerst een hond uit! Of, als ik eerlijk ben: Anita wordt voor het eerst door een hond uitgelaten! Teddy is duidelijk de baas. Hij weet waar we naar toe moeten en rent de lift in en uit als de deur nog nauwelijks open is. Hij drukt nog net niet op de juiste knopjes!

Als Teddy zijn grote boodschap gedaan heeft wil hij ook net zo snel weer terug. Terwijl we terug lopen om een zakje te halen komen we Darryl tegen. Hij is de gelukkige die uiteindelijk het zaakje opruimt en loopt nog een rondje met Teddy.

Als we terug zijn, 'vieren' we ook nog Teddy's verjaardag. Hij krijgt hondenkoekjes van een speciale bakkerij. Clarence heeft speciaal een 'dutch cookie' uitgezocht: een koekje dat een beetje lijkt op de stroopwafels die we hun gegeven hebben. Na de koekjes wandelen en spelen we met Teddy in het park. Terwijl we op de heuvel staan bij Alamo Square zien we de wolken op een razend tempo te stad binnen drijven. Het lijkt bijna onwerkelijk en het koelt ook net zo snel af.

Eenmaal van de heuvel af komen we snel op temperatuur en als we terug komen gaan we voor quality burgers en drinken we lekkere biertjes bij het barretje 'fat angel'. Daarna is het hoog tijd om naar bed te gaan, voor vrijdag hebben we tenslotte iets bijzonders op de planning!