Heerlijke wijn + sfeervolle trein = twee zeer tevreden dames!!

20 september 2014 - Napa, California, Verenigde Staten

Op vrijdag staat een van onze favoriete activiteiten op de planning: we gaan naar Napa Valley, waar we een rit maken met de wijntrein! We moeten weer bijtijds uit de veren en pakken de bus naar de Ferry Building. Vanaf hier gaan we eerst met de ferry naar Vallejo, wat ongeveer een uur duurt. Daar stappen we op een bus die ons naar de trein brengt. We checken in voor de trein en wachten tot we aan boord mogen. Als we opgeroepen worden, wordt ook hier een charmante foto van ons genomen (alsjeblieft zeg!) en worden we naar onze plaats gewezen. We belanden eerst in de lounge car waar we neerploffen op twee zeer comfortabele, draaiende stoelen met een eerste rangs uitzicht. We krijgen een welkomstdrankje: hun eigen chardonnay.

We willen natuurlijk meer proeven van Napa's finest en besluiten ieder een 'flight' te nemen met twee witte en twee rode wijnen, geproduceerd in Napa Valley.
Stuk voor stuk heerlijke wijnen. Van een frisse Sauvignon Blanc tot een intense Cabernet Sauvignon. Tijdens onze flight komen ook de appetizers: een goed gevuld bordje met kaasjes, brood, olijven, druiven, zalm, zeewiersalade, een gemarineerde artisjok en een peppadew. We lopen een rondje door de prachtige trein, genieten van het uitzicht, onze heerlijke wijntjes en beseffen ons wat een bofkonten we zijn dat we dit kunnen doen.

Na een kleine 1,5 uur mogen we plaats nemen in de dining car waar we onze lunch geserveerd krijgen. We kiezen allebei voor de geitenkaassalade (een zonder walnoten!) vooraf en als hoofdgerecht de kip met een avocadosaus, baby spinazie en aardappeltjes als dessert kiezen we de creme brulee met rood fruit. Behalve dat de kip iets smeuiger had gekund is het een fantastische maaltijd, ver boven verwachting.
Het enige wat tegenvalt is de wijn die aanbevolen is bij de kip. Uitgerekend die is niet echt bijzonder.

Voor we het weten zijn we alweer terug en moeten we de trein helaas verlaten. We halen nog even een mooie fles wijn en twee theedoeken met de teksten 'save water, drink wine' en 'wine flies when you're having fun' voor Clarence en Darryl. Beide vinden we zeer toepasselijk! De eerste vanwege droogte in California van de afgelopen periode waardoor men zuinig moet zijn met water, de tweede omdat we al een aantal hele mooie flessen soldaat hebben gemaakt met ze de afgelopen dagen.

Het duurt nog even voor we terug zijn. Alles bij elkaar zijn we toch wel even onderweg, de ferry maakt bovendien een tussenstop. We zijn hartstikke moe dus doezelen beide even weg in de bus. Uiteindelijk komen we pas rond 20u thuis.

Op onze laatste avond met Clarence en Darryl gaan we uit voor Birmees eten. We delen twee salades en twee hoofdgerechten met elkaar. Aan ons de eer om de hoofdgerechten te kiezen! Het smaakt allemaal geweldig. Na het eten halen we ijs en besluiten nog even in de bar onder hun appartement te kijken waar een live bandje optreedt en de avond af te sluiten met een cocktail. De muziek is goed en de avond weer zeer geslaagd. We hebben het super getroffen met de heren en zullen ook Teddy stiekem heel erg gaan missen.

Vanochtend hoeven we eindelijk een keer niet vroeg de deur uit en slapen uit tot half 9. We herpakken onze spullen, laten de boel netjes achter en halen een stevig ontbijt bij the Grove. Clarence is zo lief om ons bij het station te droppen en we starten onze reis naar Yosemite! We vinden het jammer om SF achter te laten maar kijken uit naar ons volgende avontuur!