"Jungle trek, jungle trek in Bukit Lawang..."

15 mei 2016 - Bukit Lawang, Indonesië

"Jungle trek, jungle trek in Bukit Lawang. See that monkey, see that bird, see orang-oetan!"

Na een dag als vandaag zal ik deze variatie op jingle bells, die we vandaag gehoord hebben niet snel meer vergeten.

Na een korte nacht staan we weer op tijd naast ons bedje. Een vers gebakken pannekoek met banaan en het nodige fruit zorgen voor een goede basis voor de dag en met een volgepakte daypack gaan we op pad. Aan het eind van het dorpje treffen we een jong Duits stelletje en een tweede gids en we trekken de jungle in.

We zijn benieuwd wat we gaan treffen, we hopen op orang-oetans in het wild. Onze gids vertelt enthousiast over wat we onderweg tegen komen, van rubberbomen tot medicinale planten. De klim is geen makkie maar een goede workout!

Binnen no time spotten we de eerste aap. De Thomas Leafmonkey en we leren dat er vier soorten apen leven in Bukit Lawang. Als snel zien we ook onze eerste semi-wilde orang-oetan! Na vele foto's nemen we een korte break. En terwijl Anita net op een 'jungle chair' is gaan zitten spot ze met haar scherpe 'jungle eye' een kameleon op een boomstam en niet veel later nog een nieuwe aapsoort de longtail macaque.

Na de break splitsen we op en begin ik na een fruitbreak aan de volgende klim en klauter route. Een pittige klim maar het levert ons nog een moeder en zoon orang-oetan op. Na een flinke tocht komen we bovenaan een berg waar Anita al op ons wacht en waar we de agressiefste van het stel tegenkomen: Mina. We krijgen duidelijk instructies vooraf. We moeten stil zijn, afstand houden en op instructies letten. Als zij zeggen dat we moeten lopen, moeten we direct in actie komen. Op een paar dreigingen na verloopt het soepel.

We vervolgen onze tocht, op zoek naar een aap-vrije berg om te lunchen. Na wat geklauter vinden we een plek waar we neerploffen. Terwijl de meegebrachte etenswaren omgetoverd worden tot een pakketje nasi met ei, kroepoek, rauwkost en bamboescheuten. En als dessert een kwart ananas. Ondanks dat door bijen moeilijk is in alle rust te eten, is het genieten.

Met nieuwe energie beginnen we aan het laatste deel van onze tocht. We bezoeken nog een stel orang-oetans en gaan dan richting de campsite. We denken het zwaarste gehad te hebben. Maar de afdalingen zijn steil....heel steil! En uiteindelijk is dat misschien wel het vermoeiendste deel van de tocht. Gelukkig wordt de stemming erin gehouden met het Bukit Lawang lied...."jungle trek, jungle trek......"

Moe maar voldaan komen we aan bij de campsite naast de rivier. We koelen er een beetje in af, drinken een theetje en als we afgedroogd en opgefrist zijn wordt het eten geserveerd. Rijst, kip, tofu en tempeh, groentecurry, aardappelkoekjes en gedroogde vis voor de spice. Alles smaakt weer heerlijk en we drinken Bintang ter verkoeling! We kletsen nog even wat na bij kaarslicht maar als snel ben ik moe en kruipen we schandalig vroeg in ons junglebedje.

1. Harm:
    15 mei 2016
    Hey Junglegirls,jullie hebben wel weer een spannende vakantie hoor!
    Geniet en pas goed jullie zelf, En leuk weer om je reisblogs te lezen Bianca.
  2. Marleen Filarski:
    15 mei 2016
    Heyyy wat leuk, spannend en mooi weer allemaal! Fijne reis verder!
  3. Bianca van der Aalst:
    16 mei 2016
    Dankje! Ja we genieten er zeker van en passen goed op onszelf!