Van Brooklyn naar Broadway - ".....and all that jazz!"

3 oktober 2014 - New York City, Verenigde Staten

Dinsdag hebben we NY verder verkend! Na een heerlijk ontbijtje bij een biologische bakker waar de t-shirts de boodschap 'don't panic, we're organic' uitdragen, pakken we de metro naar Grand Central Station. Zoals 'bekend van tv' een heel mooi station, zeker een bezoekje waard. Vanaf het station zien we de Chrysler Building al staan en lopen daar naar toe.

Ons volgende gebouw wordt de New York City Public Library. Helaas, helaas is de mooie, grote leeszaal dicht maar het gebouw op zichzelf is wel een bezoekje waard. Onze route brengt ons vervolgens bij het hysterische Times Square. We lopen hier overheen en zoeken de last minute ticketsales booth om een Broadway musical te kunnen zien vanavond. De balies openen pas om 14u en dan moeten we op een andere locatie zijn voor ons 'middagprogramma'. We laten het voor nu even en lopen Broadway verder af tot Union Square, waarbij we het Flatirion passeren, de Empire State Building, Madison Square Park en uiteindelijk onze lunch verorberen op Union Square.

Vanaf Union Square pakken we de metro naar Brooklyn, waar we ons iets voor twee moeten verzamelen voor een Street Art Tour door de buurt Bushwick, het hedendaagse mekka voor streetart. Onze gids is zelf kunstenaar, oftewel street artist. Hij laat er vanwege de illegale aard weinig over los behalve dat hij een aantal legale werken gedaan heeft. Die kans krijg je echter niet zomaar, dan zul je toch eerst voldoende naam voor jezelf gecreeerd moeten hebben door middel van illegaal werk.

1.1
Hoe dan ook komen we er niet achter of/welke werken we van hem zien of wat zijn alter ego is. Maar het is ontzettend leuk om een gids te hebben die echt de ins en outs en 'etiquette' van het wereldje kent. Een wereld die aanzienlijk groter is dan we ons realiseerden en meer uitingsvormen kent dan we hadden gedacht. We gaan van stickering naar lock on art. Vormen die we niet kenden. We kijken onze ogen uit en zien werken van kunstenaars die de hele wereld over gevlogen worden om stukken te maken. De tour duurt 2,5uur maar dat hebben we totaal niet door,de tijd vliegt!

Na de tour pakken we de metro terug naar Times Square waar we poging twee doen voor theatertickets. Onze eerste keus doet niet mee aan de 50% last minute sale, dus belanden we bij mijn favoriet: Chicago! We hebben nog ruim de tijd om te eten en even een bezoekje te brengen aan M&M-world (traditie!!).

Daarna gaan we naar het theater. Het orkest zit op het podium wat aan de ene kant heel leuk is, ze worden echt betrokken maar het maakt ook dat er geen ruimte is voor een echt decor. Het heeft zo zijn charme! Deze versie is iets anders dan de filmversie en lijkt op sommige punten soms meer een comedyversie maar we zijn zeker onder de indruk en hebben een geslaagde avond! We lopen terug naar huis met de liedjes in ons hoofd.

Woensdagochtend gaan we terug naar onze bakkerij. Deze dag staat in het teken van een van Anita's favorieten: de Cloisters. We pakken de metro richting het noorden. Aangekomen is het nog een minuut of 10 lopen terwijl we uitkijken over de Hudson river. De Cloisters zelf zijn kleiner dan verwacht maar vallen niet tegen! Als topstuk het Merode Altaarstuk. Na de Cloisters pakken we de metro terug en we lopen dwars door Chinatown naar de Brooklyn Bridge. Aan het begin van onze route staan de mannetjes die horloges en tassen verkopen ons om de paar meter toe te fluisteren. Daarna belanden we al snel in een echt andere wereld en doet het allemaal echt Aziatisch aan.

Op onze route zien we zowel de Brooklyn als de Manhattan Bridge, maar de eerste is toch echt veel mooier! Na de brug lopen we door in de richting van Wall street, slaan een klein zijstraatje in waar we op een leuk souvenirwinkeltje stuitten met het werk van lokale kunstenaars. Dat zijn de leuke verassingen onderweg! We lopen door naar Wall street, voorbij de Trump Building, de hoek om langs de New York Stock Exchange, we spotten George Washington en tussen alle hoge gebouwen een schattig kerkje. Vanaf de kerk lopen we door naar de 9/11 memorial. Het geluid van het stromende water maakt het wel een mooie plek om even stil te staan bij deze gebeurtenis. De vele namen van de slachtoffers bevatten niet alleen aan de aanwezigen in de WTC-torens en de vliegtuigen maar ook alle andere slachtoffers onder brandweerlieden, politie etc. We zijn onder de indruk van de volledigheid. We lopen om de monumenten heen en vervolgen onze weg. We lopen vanaf daar via Broadway richting huis en eten onderweg. Voor degene die de kaart erbij gepakt hebben: ja serieus, we lopen vanaf Wall Street via Broadway naar 64th street tussen 1st en York, het duurt dus even voor we thuis zijn!