Voorpret XXL

25 augustus 2014 - Utrecht, Nederland

Nog een paar daagjes te gaan en dan is het zover…. ik ga vijf weken door de VS reizen. Een droom die werkelijkheid wordt, kun je wel zeggen!

Traditiegetrouw probeer ik het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van waar ik uit hang. Dit keer maar gewoon met een blog, dan kan iedereen die wil meelezen en hoef ik het verhaal maar 1x te vertellen.

De reispuzzel

Zoals dat gaat met iedere reis is de voorbereiding al een feestje op zich. Maar niets Amerikaans is klein, dus ook de voorpret is ‘kingsize’! Ik moet namelijk bekennen dat ik meestal semi-voorbereid vertrek. Wel klaar voor alle (weers)omstandigheden, onverwachtse wendingen, een globaal idee van de route die ik af ga leggen en de dingen die ik minimaal wil zien of doen maar zelden meer vastgelegd dan een ho(s)tel voor de eerste nacht. Maar zo werkt dat niet in geval van de VS. Of in ieder geval niet zonder auto maar met een lange en specifieke wensenlijst…..

Er gaat normaal gesproken niets boven reizen met het openbaar vervoer maar de VS is toch wel een verhaal apart wat dat betreft. Om fatsoenlijk van A naar B te kunnen komen (en daar niet al onze kostbare reistijd kwijt te raken aan het eindeloze gepuzzel) en nog de kans te hebben op de plekken te kunnen verblijven waar/de dingen te kunnen doen die we willen, hebben de reis voor een groot deel vast moeten leggen. Maar dat mag de pret niet drukken. We weten daardoor nu ook al welke prachtige plekken we gaan zien!

Dus wat is het plan?

De eerste twee weken breng ik door in Colorado. Hiervan ligt op dit moment nog niet zoveel vast. Op hoofdlijnen weet ik de route, maar deze kan nog best tussentijds wijzigen! Het idee is te starten in Boulder, iets ten noorden van Denver. Hier wordt het lekker acclimatiseren… Vervelen hoeft schijnbaar niet want als ik dan al geen zin meer heb in fietsen of hiken (yeah, right!), kan ik altijd nog yoga doen en heerlijke koffie of biertjes drinken. Voor het (nog) betere bier kan ik altijd nog een uitstapje maken naar Fort Collins of ik fiets even door naar Nederland (!) gewoon omdat je dat als Nederlander eigenlijk niet over kan slaan.

Na Boulder verwacht ik door te reizen naar Colorado Springs met op het wensenlijstje in ieder geval de ‘Garden of the gods’. Helaas, helaas is de Manitou Incline waar ik naar uitkeek gesloten voor reparatie tegen die tijd maar er zijn genoeg andere dingen te doen. Na Colorado Springs ga ik door naar Salida (of Buena Vista), waar ik me zeker niet hoef te vervelen. Mountainbiken, hiken, ziplinen, raften, kayaken of klimmen: ruime keus dus en als ik het allemaal niks vind snuif ik gewoon lekker de frisse berglucht op. Met een opmerkelijke detour (terug naar Denver en dan via Glenwood en Grand Junction) is het plan om daarna naar Durango te gaan. Durango zou dan de uitvalsbasis zijn van een treintrip naar Silverton en een mogelijk bezoekje aan Mesa Verde National Park. Via dezelfde fraaie detour reis ik dan terug naar Denver vanaf waar ik nog een bezoekje zou willen brengen aan het Rocky Mountain National Park een beetje kunst bekijken en uitgerust wakker worden voor deel twee van de trip…..

Vanaf half september reizen Anita en ik samen van San Francisco naar New York. Tussendoor maken we nog een meerdaagse stop in Yosemite National Park en de Grand Canyon. Bussen, treinen en binnenlandse vluchten brengen ons van A naar B. We starten in San Fransisco waar we natuurlijk alle cliches doen zoals Alcatraz, Fishermans’ Wharf, Golden Gate Bridge, Golden Gate Park, Lombard Street en rijden met een van de Cable Cars. Daarnaast hopen we gewoon lekker te genieten van de stad, musea en misschien wat jazz of comedy. San Fran, is ook de uitvalsbasis voor een tripje naar de Muir Woods en Sausalito en een reisje met de ‘wijntrein’ door Napa Valley.

Na San Francisco reizen we door naar Yosemite National Park. Wat we daar precies gaan doen, weten we nog niet maar de opties zijn eindeloos! Van paardrijden tot vissen, van vogelspotten tot klimmen. Als we hier nog niet genoeg van moeder natuur genoten hebben, dan gaan we voor de herkansing in de Grand Canyon! Ook hier blijven we een paar dagen met alle opties nog open: van een trein tour tot een muilezeltocht en raften tot ranger programma’s. Hoe dan ook zullen we genieten van het uitzicht! Vele oooeeeeh’s en aaaaah’s zullen er voorbij komen.

Als we genoeg hebben van de frisse lucht en moeder natuur (tuuuuurlijk…..het schijnt dat we echt ooit een keer terug moeten keren, maar anders…..) gaan we de stad weer opzoeken. En niet zomaar een stadje natuurlijk: maar New York, New York! Hier eindigen we onze reis, met een flinke dosis kunst, cultuur, architectuur en luieren in central park. We zullen streetart bekijken in Brooklyn en oude kunst in het Met, een musical op Broadway en niet te vergeten maken we een dagtripje naar Niagara Falls!

Zucht.....ik vermoed dat het een heel vervelende reis wordt ;-D